Vrščanin Aleksandar Patrić ostvario san - osvojio Elbrus udahnuo slobodu

Autor :  novosti.rs jul 31, 2017

Zapovednik u Službi obezbeđenja Okružnog zatvora u Pančevu, Vrščanin Aleksandar Patrić ostvario san. Na najvišem vrhu Evrope, našao se posle pet godina pokušaja, a osvojen je etapno.

Godinu dana posle osvajanja Monblana, Aleksandar Patrić (45), zapovednik u Službi za obezbeđenje Okružnog zatvora u Pančevu, odsek Vršac, svojoj bogatoj kolekciji osvojenih svetskih planinskih vrhova, pridodao je prošlog meseca još jedan, Elbrus. Kako kaže, sve do sada onemogućavali su ga rat u Ukrajini, zabranjeni letovi, teroristički napadi...

Patrić je bio jedan od 22 člana međunarodne ekipe alpinista koju su pored srpskih državljana činili i Makedonci, Crnogorci, Slovenci. Na 5.642 metra uspeo se prvi i razvio zastavu Uprave za izvršenje krivičnih sankcija.

- Da je teško, teško je, ali kad se popnete na vrh pomislite da je ceo svet pod vama - opisuje Patrić kako se osećao posle 11 sati uspinjanja. - Neverovatan je osećaj slobode. To se ne može opisati rečima. Svaki vrh ima nešto svoje, svoju tišinu. Na Elbrusu se tišina čuje najbolje, jer je najviše. Tokom penjanja, koje je iscrpljujuće, pada vam na pamet da ne možete više, ali onda se setite koliko ljudi vas je u tome podržalo. Koliko njih vam je dalo vetar u leđa da uspete i tada nastavljate dalje do cilja.

A doći do njega nije nimalo lako. Pre svega treba se dobro pripremiti, na šta je Patrić utrošio šest meseci. Svakodnevno je trenirao po dva sata, a bazične pripreme imao je u Crnoj Gori, Bugarskoj, na Vršačkim planinama. Kad je stigao na Kavkaz otpočele su pripreme za uspon, pre svih psihofizičke.

Prema njegovim rečima, ova planina je surova, mnogo teža za uspinjanje od Alpa. Elbrus su osvajali iz etapa. Prvo su došli na 2.100 metara, zatim na 3.800, a zatim je usledio i završni uspon:

- Poslednjih 200 metara je najteže. Udari vetra su se kretali i do sto kilometara na sat, zbog čega smo morali da zastanemo i sačekamo da prođu. Temperatura je bila idealna, minus 22 stepena. Vremenske prilike se na Elbrusu menjaju iz minuta u minut. Smenjuju se sva četiri godišnja doba. Sunce predstavlja veliki problem, jer prži jako, a svako otkrivanje bilo kog dela tela više od minute može da prizrokuje promrzline. Prvi sam se popeo i ostvario svoju želju da pobodem zastavu Uprave za izvršenje krivičnih sankcija. Takođe sam jednog momka iz ekipe uspeo da izvučem do vrha. Bio je presrećan.
Na vrhu, zbog vetra, nisu smeli da se zadržavaju više od dvadesetak minuta, tek toliko da vide gde su, malo predahnu i slikaju se, kako bi imali dokaz da su uspeli. Planina, kako ističe, vrati svo ono vreme priprema. Nagradi prelepim pogledom.

Zatim je usledio povratak, koji je trajao sedam sati i koji nije bio ni malo lakši od uspinjanje. Temperatura se spustila na minus 30 stepeni, počela je da pada ledena kiša, da sevaju gromovi.

- Spuštanje je takođe opasno - priča Patrić. - Moraju da se kontrolišu rezerve snage. Mnogi su padali. Ja sam izvlačio neke od njih. Vraćaš se i skupljaš ljude, to je alpinistička solidarnost. Kad se sve završi, nekoliko dana treba da dođeš sebi i shvatiš gde si bio. Uspeha sam postao svestan kad sam od Rusa dobio sertifikat da sam osvojio vrh i kad sam došao u Srbiju. Za tri meseca će stići svi neophodni papiri i tada ću steći zvanje nacionalnog sportiste. Stravičan je respekt prema onima koji se popnu na Elbrus. Ovaj uspeh posvećujem svim radnicima službe obezbeđenja u našem sistemu, kao i celoj Upravi za izvršenje krivičnih sankcija. Posebno želim da se zahvalim svima u Okružnom zatvoru u Pančevu, pre svih upravniku koji mi je dozvolio da treniram, kako bih se što bolje pripremio.

Patrić naglašava da u septembru kreće u osvajanje Materhorna, jednog od najviših vrhova Alpa. Najveća želja su mu Himalaji, ali odlazak tamo zavisi od brojnih faktora, pre svih ekonomskih. Na pitanje kako se porodica “nosi” sa njegovom ljubavlju prema alpinizmu, kaže da dvojica sinova nemaju takvih afiniteta i da im je jedino važno da se vrati kući:

- Majci sam pred polazak na Elbrus rekao da idem na letovanje u Grčku. Šta drugo da kažem staroj ženi.

ODRASTAO PODNO PROKLETIJA

Ljubav prema alpinizmu rodila se u dečačkim danima. Presudno je bilo to što je odrastao u mestu podno Prokletija, čiji je snežni vrh osvojio sa samo 15 godina:

- Čini mi se da i danas kad osvojim neki vrh, osetim ono isto uzbuđenje i dečačku radost kad sam se prvi put popeo na Prokletije.

PODRŠKA UPRAVE

Dejan Bakić, upravnik Okružnog zatvora u Pančevu, ističe da pored Aleksandra Patrića u svojim redovima imaju još jednog vrhunskog sportistu, Željka Zekovića, reprezentativca u ultramaratonu:

- Trudimo se da im pomognemo koliko god možemo, pre svega od sopstvenih sredstava koje ostvarujemo putem zatvorske ekonomije. Oni kroz svoje uspehe predstavljaju i nas.

Izvor: novosti.rs / Nataša Bijelić

Grad Vršac i Evršac Group doo zajedno sprovode projekat "Centar za javno informisanje građana – interes građanskog društva"